Wednesday 25 July 2012

بيان حركة لا للتجنيد الإجبارى بخصوص الإعتراض الضميرى لكل من عماد الدفراوى و محمد فتحى




فى يوم 20 يوليو 2012 , أعلن  محمد فتحى عبده سليمان - 23 عاما اعتراضه الضميرى على اداء الخدمة العسكرية الالزامية كمجند ، و ذلك لتعارضها مع معتقداته و ايمانه بالسلام، و قام بإرسال خطابات طلب استثناء من الخدمة العسكرية و استبدالها بأخرى مدنية إلى كل من وزير الدفاع و رئيس الجمهورية و رئيسى مجلسى الشعب و الشورى.

ويذكر أنه فى 12 أبريل الماضى كان عماد الدفراوى قد أعلن أعتراضه الضميري على الخدمة العسكرية نظرا لرفضه لكل اشكال العنف و حمل السلاح ، و هو يعيش الآن فى وضع غير قانونى ، فهو غير مسموح له بالعمل أو الدراسة أو السفر بسبب عدم أعتراف الدولة المصرية بحق الأعتراض الضميري على الخدمة العسكرية.
و لما كان حق الاعتراض الضميرى حق من الحقوق الاساسية للانسان ، كحق التعبير والحياة و معترف به فى المواثيق الدوليه المتعلقة بحقوق الانسان ، مثل الأعلان العالمى لحقوق الأنسان و العهد الدولى للحقوق المدنية و السياسية.

لذا تطالب حركة لا للتجنيد الاجبارى القائمين على المؤسسة العسكرية فى مصر بإحترام القوانين الدولية و الألتزام بتعهدات مصر التى ألتزمت بها أمام المجتمع الدولى ، و الاعتراف بحق كل من عماد الدفراوى و محمد فتحى فى الاعتراض الضميرى و استثنائهم من الخدمة العسكرية و استبدالها بأخرى مدنية.

ونحن كحركة تعمل على نشر السلام و مناهضة كل من الحروب و التجنيد الاجبارى وعسكرة الدولة ، نستغل شجاعة محمد فتحى وعماد الدفراوى ومن قبلهم مايكل نبيل وهيثم الكاشف فى تشجيع كل المقبلين على التجنيد و يشعرون فى قرارة انفسهم بالنفور من تعلم استخدام العنف ، او بعدم الرغبة فى الأشتراك فى الماكينة التى من شانها ادارة الحروب،  باتخاذ موقف جريئ  وواضح برفض التجنيد الاجبارى و مشاركتنا فى مجهودنا لإجبار المؤسسة العسكرية على الاعتراف بحق المواطنيين المصريين فى الاعتقاد فى السلام .



2 comments:

  1. اه ياولاد الزواني ... الجيوش ياولاد الوسخه لما تحب تأسس نظام تجنيدها بيكون علي اساس دراسة عدوها دراسه شامله من عدة وجهات نظر منها يااولاد الزواني منظومته في التجنيد والتعبئه حاولوا يااسفل خلق الله اعداء الوطن وعملاء اسرائيل دراسه منظومة الخدمه العسكريه واستدعاء الاحتياط بتاعت الجيش الاسرائيلي لتعرفوا ان عدونا الذي لايدعوا للسلام كما تدعون يجند شعبه بالكامل اجباريا حتي سن 54 سنه للرجال ... ولا تنسوا ياكلاب ان عساف ياجوري العقيد الاسرائيلي الذي تم اسره في حرب 73 كان عقيد احتياط مستدعي وليس ضابط نظامي في الجيش الاسرائيلي

    ReplyDelete
  2. الكلام ده للصاحب التعليق السابق
    ليه يابنى قله الادب والسفاله دى
    انت شكلك كده مدخلتش الجيش
    انا قعدت فى الجيش سنتين مضربتش طلقه واحده
    والمعدات عندنا بايظه
    والعساكر مفيش تدريب
    وبعدين عساف اتأسر يعنى مش فالح
    أتأسر ليه
    عشان كان احتياط وملحقش طبعا يتعلم ولو كان اتعلم
    اكيد نسى
    المفروض يكون عندك جندى محترف عشان يقدر يحارب ويدافع عن بلده مش جندى واخده غصب عنه وتعامله فى الجيش معامله العبيد
    وانت زعلان ليه مدام فيه ناس زيك بتحب الجيش كده اكيد هتلاقى ناس كتير تتطوع بمزاجها
    والمهم فى الاخر ياريت تبقى محترم فى تعليقك
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
    إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
    وقال الشاعر
    إنما الأمم الأخلاق ما بقيت

    ReplyDelete